Stichting KWIL

Stichting KinderWerk Leeuwarden

VrijKWILligers

De stichting kan niet bestaan zonder vrijKWILligers. Sterker nog, er zijn helemaal geen betaalde krachten in dienst. Iedereen in onze organisatie is voor 100% vrijKWILliger.

Naast de ongeveer 20 organisatoren (zie organisatie en bestuur), kunnen we bij activiteiten rekenen op ons bestand van ruim 150 vrijKWILligers uit Leeuwarden en omgeving. Deze zijn veelal tussen de 16 en 25 jaar oud. Maar dat zijn geen grenzen, onze oudste vrijwilligster was in 2010 in de 80 en de laatste jaren sluiten ook steeds meer ouders zich aan bij deze groep! Voor elke activiteit hebben we weer nieuwe vrijwilligers nodig en daarom kunnen we ook jouw hulp van harte gebruiken.

Wanneer je je inschrijft bij onze stichting (via de link bovenaan deze pagina) kom je in ons bestand te staan. Ongeveer vijf keer per jaar wordt je dan telefonisch of per e-mail benaderd of je mee wilt en kunt helpen aan een van onze activiteiten. Daarnaast voegen we je toe op de besloten facebookgroep.

De meeste vrijKWILligers zijn bij ons groepsbegeleiders, maar denk ook aan alle andere taken tijdens een evenement:

• Catering / horeca
  • Fotografie
  • Nieuwsbriefredactie
  • Schoonmaak
  • En ga zo maar door

Er is dus voor elk karakter kunnen wel een plekje bij onze activiteiten. Dus geef je op! Ook kunnen we in de voorbereiding altijd nog mensen gebruiken.

Naast de “gewone” vrijKWILligers zijn er nog drie aparte groepen te noemen:

1. Extra begeleidende-vrijwilligers. Deze personen begeleiden kinderen met een lichamelijke of geestelijke handicap.
  2. Stagiaires. Deze personen lopen stage in de voorbereiding of de uitvoering van activiteiten.
  3. Juniors. Deze vrijwilligers zijn nog geen 16 jaar oud en mogen dus niet alleen op een groep kinderen werken. Toch willen wij ze, met wat extra begeleiding, de kans bieden zichzelf te ontwikkelen en hun steentje bij te dragen in het vrijwilligerswerk. Wij houden ons hierbij aan de Arbeidstijdenwet voor jongeren onder de 18 jaar.

Onze grootste en belangrijkste activiteit is Jeugdland. Tijdens de week werk je als vrijwilliger in een team van 12 jongens en meiden onder leiding van twee ‘hoofdleidingen’. Zij kennen het hele programma van jullie kleur en zijn verantwoordelijk voor het goed verlopen ervan. In jouw kleur zitten zo’n 80 tot 100 kinderen, waarvan jij een aantal gaat begeleiden en motiveren bij de programmaonderdelen. Je houdt ’s ochtends en ’s avonds een evaluatiegesprek met je groep waarin wordt besproken wat er goed en minder goed ging. Daarna is er de mogelijkheid om samen te eten. Of je ’s avonds bij het avondprogramma aanwezig bent, is je eigen keus.

Verder organiseren we activiteiten in de voorjaarsvakantie (Talentendag), op Koningsdag, 5 mei, bij de Loop Leeuwarden en op losse zaterdagen en woensdagmiddagen door het jaar heen. Waar we maar gevraagd worden.

Lijkt het je wat? Geef je nu op via het aanmeldformulier.

Na je aanmelding vragen we je ook op papier nog een formulier in te vullen waarmee je door je handtekening akkoord gaat met onze huisregels en vragen we een (gratis) VOG voor je aan. Daarna maken we je lid van de besloten Facebookgroep waar we veel informatie met vrijwilligers delen.