Geschiedenis

Het eerste Jeugdland in Leeuwarden werd in de zomer van 1988 georganiseerd door de Werkgroep Stedelijke Activiteiten van de toenmalige Stichting Welzijn Leeuwarden. Naar aanleiding van een onderzoek, waaruit bleek dat veel kinderen in de gemeente door financiële omstandigheden niet op vakantie konden, werd het Jeugdland opgericht. Dit hield in; een week lang vakantie en ontspanning voor de minder bedeelde kinderen in Leeuwarden. Onder leiding van consulent Peter Wolters en in samenwerking met diverse buurthuizen werd er vervolgens een programma in elkaar gezet en werden er vrijwilligers geworven.

Na 2 jaar werden de banden met de buurthuizen minder. Jeugdland was een stedelijke activiteit geworden, die door eigen Jeugdlandvrijwilligers werd georganiseerd.

Na de economische recessie in 1994 werd het Jeugdland helemaal wegbezuinigd en zo ook de begeleiding vanuit de Stichting Welzijn Leeuwarden. Een bezuiniging waarmee de enthousiaste vrijwilligers het niet eens waren. Na diverse acties en bemiddeling van mevr. Wils op persoonlijke titel vonden de vrijwilligers aansluiting bij de Leeuwarder Speeltuin Centrale en werd de werkgroep KWIL opgericht. Sinds 1995 werd het Jeugdland jaarlijks georganiseerd door de werkgroep KWIL tot en met 2006.

Door diverse omstandigheden en onzekerheden over de voortgang van de Leeuwarder Speeltuin Centrale is in februari 2006 de werkgroep overgegaan in een zelfstandige stichting. Op 22 februari was de Stichting KinderWerk In Leeuwarden een feit. Sindsdien is de organisatie van Jeugdland in deze handen. Daarnaast is direct besloten dat de stichting meer activiteiten wilde gaan doen, dan alleen de kindervakantieweek. In de periode van 2010-2017 is daarom onder andere de Talentendag ontwikkeld, die jaarlijks in de voorjaarsvakantie ook vele honderden kinderen vermaakte.

De thema’s op een rijtje

1988 Olympisch Jeugdland

2009 Jeugdland en de Superhelden
2010 Jeugdland op een onbewoond eiland
2011 Jeugdland op Ruimtereis
2012 Jeugdland 25 jaar feest (Jubileum)
2013 Jeugdland Op geheime missie
2014 Jeugdland Verdwaald in Nederland
2015 Jeugdland Op wereldexpeditie
2016 Jeugdland Sprookjesland
2017 Jeugdland in Hollywood
2018 Jeugdland Rondje Fryslân (Culturele hoofdstad)
2019 Jeugdland Onderwaterland
2020 Jeugdland – Geannuleerd vanwege COVID19 – Jeugdland Speldagen
2021 Jeugdland – Geannuleerd vanwege COVID19 – Jeugdland Speldagen
2022 Jeugdland – Geannuleerd vanwege organisatorische redenen
2023 Jeugdland – Het 35e Jeugdland komt eraan!