Het eerste Jeugdland in Leeuwarden werd in de zomer van 1988 georganiseerd door de Werkgroep Stedelijke Activiteiten van de toenmalige Stichting Welzijn Leeuwarden. Naar aanleiding van een onderzoek, waaruit bleek dat veel kinderen in de gemeente door financiële omstandigheden niet op vakantie konden, werd het Jeugdland opgericht. Dit hield in; een week lang vakantie en ontspanning voor de minder bedeelde kinderen in Leeuwarden. Onder leiding van consulent Peter Wolters en in samenwerking met diverse buurthuizen werd er vervolgens een programma in elkaar gezet en werden er vrijwilligers geworven.

Na 2 jaar werden de banden met de buurthuizen minder. Jeugdland was een stedelijke activiteit geworden, die door eigen Jeugdlandvrijwilligers werd georganiseerd.

Na de economische recessie in 1994 werd het Jeugdland helemaal wegbezuinigd en zo ook de begeleiding vanuit de Stichting Welzijn Leeuwarden. Een bezuiniging waarmee de enthousiaste vrijwilligers het niet eens waren. Na diverse acties en bemiddeling van mevr. Wils op persoonlijke titel vonden de vrijwilligers aansluiting bij de Leeuwarder Speeltuin Centrale en werd de werkgroep KWIL opgericht. Sinds 1995 werd het Jeugdland jaarlijks georganiseerd door de werkgroep KWIL tot en met 2006.

Door diverse omstandigheden en onzekerheden over de voortgang van de Leeuwarder Speeltuin Centrale is in februari 2006 de werkgroep overgegaan in een zelfstandige stichting. Op 22 februari was de Stichting KinderWerk In Leeuwarden een feit. Sindsdien is de organisatie van Jeugdland in deze handen. Daarnaast is direct besloten dat de stichting meer activiteiten wilde gaan doen, dan alleen de kindervakantieweek. In de laatste 7 jaar is daarom onder andere de Talentendag ontwikkeld, die jaarlijks in de voorjaarsvakantie ook vele honderden kinderen vermaakt.

De thema's op een rijtje

1988 Olympisch Jeugdland

2009 Jeugdland en de Superhelden
2010 Jeugdland op een onbewoond eiland